مشاور زبان انگلیسی

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

زبان انگلیسی در کنکور

سه شنبه 12 شهریور 1398

 

سهمیه درس زبان در کنکور(برای تمامی رشته ها)

 

اول از همه بیاین راجب سهمیه زبان انگلیسی در کنکور باهم صحبت کنیم. ببینید دوستان عزیز؛ دردفترچه سوالات عمومی در بخش زبان انگلیسی، شما 25 تست دارید که از تست شماره 76 شروع میشه  و به تست شماره 100 ختم میشه. از این 25 تست، 20 تست معنی یا همون واژگان هستش و تنها 5 سوال گرامر وجود داره. هر تست هم که چهار درصد نمره داره. پس با این حساب 80 درصد از زبان اختصاص داده شده به معنی و تنها 20 درصد اختصاص داده شده به گرامر. دوستان گل...من نمیگم گرامر نخونین و فقط معنی بخونین...خیر...اما خودتون هم می بینین که چقدر واژگان و معنی در زبان انگلیسی میتونه کمک بیشتری به شما بکنه و نقش مهم تری  رو ایفا میکنه. پس لاقل بیاین تمرکزتون بیشتر روی معنی بزارین.

 

 

خوب حالا معنی یا همون واژگان رو چجوری تقویت کنیم؟ بعضیا رو دیدم معنی حفظ میکنن...عزیزان...هر کس که دکترای زبان انگلیسی تو هر رشته ای رو داره حداقلش دیگه 60 هزار کلمه رو میدونه...اگر قرار بر این بود که هرکس یه دیکشنری بخره و بخوادش که هی لغت حفظ کنه و هر روز این کار رو تکرار کنه که سر یه ماهه تبدیل میشد به دکترای زبان انگلیسی...نه عزیزان...ای روشش نیس...من روش هایی رو بهتون میگم که کمی تلاش هر کلمه به صورت ثابت در ذهن شما موندگار میشه.


روش اول : متن ها رو ترجمه کنین

 

 

یک متن از کتاب های دبیرستان ( نظام قدیم )، از کتب نظام جدید و یا از کنکور های سال قبل تهیه کنید و به صورت کامل اون رو ترجمه کنین. لازم هم نیس که ترجمه اش رو رویه کاغذ بنویسید بلکه فقط به صورت ذهنی ترجمه کنین. یعنی کافیه متوجه بشین که متنی که دارین میخونین داره چی میگه و راجب چی صحبت میکنه. سعی کنین متن زیاد سنگین نباشه که از همین روز اولی جا بزنین و دلسرد بشین...اگرم خیلی براتون ساده بود اشکالی نداره...بازم ترجمش کنین و روش کار کنین...بهتون توصیه میکنم که بازم بخونین متن رو...من بهتون قول میدم که از چیزای تکراری و ساده هرچقدم نگذریم و بشینیم دوباره مرورشون کنیم بازم چیز یاد میگیریم. متنی که میخونین حتما کلماتی وجود دارن که شما معنیشون رو نمیدونین...کافیه اونا رو خیلی راحت تو یه دفتر یا کاغذ جداگونه یادداشت کنین و بعد معنیشون رو کنارش یادداشت کنین و بعد بشینین اونا رو بخونین و حفظش کنین. دقت کنین که این کار کاملا متفاوت هسش با اینکه بشینین کلمه حفظ کنین چرا که متن رو اول خوندین...با کلمه و کاربردش اشنا شدین و حالا میخواین به ذهن بسپارینش. در روز سعی کنین بیشتر از 5 متن نخونین چون اینجوری دوباره چیزی یاد نمیگیرین...اخه میدونین چیه؟ مغز عین مموری کارته...تا یه جایی کشش داره بعدش دیگه هرکاری کنی اطلاعات نمیره توش! پس 5 متن بیشتر نخونین برای معنی و واژه و اگر هم کشش مغزتون در حد 2 یا 3 تا متن هست، بازم عیبی نداره...همون 2 یا تا هم کفایت میکنه. خلاصه اینکه متن رو بخونین و هی ذهنی ترجمه کنین و کلماتی رو که نمیدونین رو تویه یه کاغذ یا دفتر یادداشت کنین. وقتی که متن رو تموم کردین برین سراغ یه متن دیگه دوستان...مثه گنجشک این رو تموم نکرده نرین سراغ بعدی چرا که متون باهم متفاوت هستند چه از لحاظ موضوعی و چه از لحاظ ادبی. شما اگر بتونین 4 متن در روز به طور متوسط بخونین و هر در هر متن 4 کلمه جدید یادبگیرین...بعد از گذشت یک ماه شما 480 کلمه به دامنه لغاتتون اضافه کردین!!!

 

 روش دوم : جمله سازی

 

کلماتی که معانیشون رو نمیدونین رو حتما حتما یادداشت کنین و باهاشون جمله بسازین. مثال :

 

1. من شیشه رو شکوندم

 

I broke the window


2. علی دیر رسید سر کلاس و معلم عصبانی شد.

 

 

Ali was late for the class so the teacher was angry

3. اون انتخاب من رو تایید نکرد.

 

 

 

 

He didn't confrimed my option

4. زهرا انقد خوشحال بود که وسط کلاس درس جیغ زد!

 

 

Zahra was so happy that she shout in the middle of the class

 

 

 با این روش هم کلمات تویه ذهنتون موندگار تر میشن و هم اینکه خیلی خیلی راحت تر کلمات رو حفظ میکنین و درضمن جمله سازیتون هم قوی تر میشه. سعی کنین با کلماتی که معانیشون رو نمیدونین جملات مختلفی بسازین که مثه هم نباشه و نکته اخر که یکی از مهم ترین نکات تویه کلمه خوانی هسش اینه که به یاد داشته باشید که تویه زبان انگلیسی یک کلمه معانی مختلفی میده و شاید در یک جا یک معنی خاصی بده و در جایی دیگه یک معنی کاملا متفاوت بده مثل کلمه book که مثلا میگن :


من یک کتاب خریدم

I bought a book

من یک اتاق در هتل رزرو کردم

I booked a room in hotel

 

همونجور که دیدین کلمه book هم به معنی کتاب و هم به معنی رزرو کردن هسش. پس سعی کنین که معانی مختلف یک کلمه رو با جمله سازی یادبگیرین.

 

 چطوری تست لغت بزنیم؟

 

کافیه بعد از 48 ساعت ( 2 روز تمام ) بعد از خوندن معانی، تست بزنین. حالا چرا من میگم بعد از 48 ساعت؟ جواب سوال اینه که اگر شما بعد از اینکه کلمات رو خوندین، بلافاصله یا اصن بعد گذشت 12 ساعت برین تست بزنین، همه رو شاید درست بزنین...اما بعد گذشت 48 ساعت اگر بخواین دوباره همون تست ها رو بزنین، شاید به نصف تست ها نتونین پاسخ صحیح بدین. علتش اینه که وقتی چیزی حفظ میکنین، بعضی از اطلاعات داخل حافظه بلند مدت و بعضی هم در حافظه کوتاه مدت ذخیره میشن...بعضی هاشون کامل ذخیره میشن و بعضی ها هم ناقص. اگر بعد 48 ساعت اطلاعاتی از چیزایی که حفظ کردین یادتون بود مشخص میشه تو حافظه بلند مدتون ذخیره شده ولی اگر یادتتون رفته بود یا مثلا ناقص یادتون بود، این نشون دهنده اینه که اطلاعات رو یا درست نخوندین...یا ناقص خوندین و ناقص ذخیره شده و یا اینکه اصن در حافظه کوتاه مدتون ذخیره شده و الان پاک شده و دوباره باید برگردین و بخونین و دوباره بعد 48 تست بزنین. با این روش میتونین متوجه بشین کجا ها غلط دارین...کدوم مطلب رو ناقص یاد گرفتین و یا اینکه اصن کدوم مطلب رو به صورت کامل در حافظه بلند مدت ذخیره کردین. توجه کنین که این روش فقط و فقط جهت یادگیری و تست زنی حفظیاتی ها هستش...نه همه دروس.

 

 

 گرامر زبان انگلیسی

 

بخش هایی رو در سایت برای شما طی ماه آتی اماده خواهیم کرد که به صورت انلاین و کاملا رایگان بتونین بهشون دسترسی داشته باشین و مطالعه کنین. گوش به زنگ باشید...!

با تشکر

 

رضا مظفری

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش