مشاور زبان انگلیسی

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

دانشگاه فرهنگیان

یکشنبه 08 دی 1398

قبولی در رشته های دانشگاه فرهنگیان یا همان مراکز تربیت معلم سابق شرایط خاصی دارد. شرایط دانشگاه فرهنگیان، امتیازات، رتبه و معدل و تراز سن لازم برای قبولی، تعهدات، مصاحبه و سایر موارد مربوط به دانشگاه فرهنگیان در اینجا به طور کامل شرح داده شده است :

 

امتیازات ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان:

۱- ماهیانه مبلغی به عنوان حقوق یا کمک هزینه تحصیلی به شما تعلق خواهد گرفت که آخرین حکم دانشجوها حدود ۶۰۰ هزار تومان بوده و سالانه کمی به این مبلغ اضافه میشود. البته تمام مبلغ صرفا متعلق به دانشجو نیست بلکه کسانی که از خوابگاه استفاده میکنن حدود ۴۵ درصد و اگر از خوابگاه استفاده نکنند حدود ۲۵ درصد این مبلغ از حقوق کسر میشود. دقت داشته باشید که پردیس فرهنگیان با پردیس خودگردان (بین الملل) فرق دارد و حین انتخاب رشته باید به آن دقت داشت. شما در حین تحصیل در پردیس فرهنگیان شهریه پرداخت نمی کنید اما برای تحصیل در پردیس خودگردان باید شهریه پرداخت کنید.

۲- آقایان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان نیازی به رفتن به خدمت سربازی ندارند.

۳- شما در آینده به عنوان معلم آموزش و پرورش استخدام خواهید شد و دغدغه بیکاری ندارید ولی در پایان سال آخر دانشگاه، میبایست در یک آزمون جامع که بیشتر صرفا حالت تعیین کیفیت دارد شرکت کنید. البته جای نگرانی نیست چرا که اکثر دانشجوها به راحتی دراین آزمون قبول میشوند.

۴- دوره ۴ ساله دانشجویی شما جزو سوابق کاری شما به حساب امده و برای شما بیمه صادر میشود و به اصطلاح در این ۴ سال استخدام قراردادی هستید. بعد از ۴ سال بصورت رسمی بعنوان معلم، استخدام آموزش و پرورش میشوید.

 

ظرفیت پذیرش و رشته های دانشگاه فرهنگیان در کنکور :

ظریفیت داشنگاه فرهنگیان برای هر شهر هر ساله متفاوت است ولی چیزی که واضح بوده این است که برای شرکت در گزینش تا 2 الی 3 برابر ظرفیت هر دانشگاه، دانشجو پیذیرفته میشود ولی تنها به تعداد ظرفیت هر دانشگاه، در گزینش یا همان مصاحبه قبول میشوند. به فرض اگر دانشگاه فرهنگیان بوشهر به 2 نفر ( 1 نفر آقا و 1 نفر خانم ) نیازمند باشد، ظرفیت را در دفترچه انتخاب رشته 2 اعلام میکند منتها از 6 نفر دعوت به عمل میاورد تا در گزینش ( مصاحبه ) شرکت کند و در اخر تنها 2 نفر از 6 نفر که از همه واجد تر میباشند را میپذیرد. خوب است به این نکته اشاره کرد که معدل، شرایط سیاسی خانواده، رتبه کنکور و شعونات اخلاقی و اسلامی از جمله معیار های گزینش میباشد. البته نمونه سوالات گزینش را نیز میتوانید ازاینجا دریافت کنید.

 

شرط معدل دانشگاه فرهنگیان:

حداقل معدل کل سه سال ( اول دبیرستان تا سوم دبیرستان برای نظام قدیم و دهم، یازدهم و دوازدهم برای نظام جدید ) شما باید 15 یا بالاتر باشد. دقت کنید که معدل کتبی نهایی سال سوم نظام قدیم یا دوازدهم نظام جدید برای دانشگاه فرهنگیان مهم نیست بلکه فقط معدل کل هر سه سال ملاک است.

 

شرط سنی دانشگاه فرهنگیان:

حداکثر سن داوطلبان امسال باید زیر ۲۲ سال باشد. ضمنا انجام خدمت سربازی هم تاثیری در این شرط ندارد یعنی آقایان چه خدمت سربازی رفته باشند چه نرفته باشند برای ورود به دانشگاه فرهنگیان میبایست زیر ۲۲ سال سن داشته باشند.

 

بومی بودن:

در کد رشته محل هایی که آموزش و پرورش اعلام کرده، داوطلب باید بومی باشد که شرط بومی بودن یکی از موارد ذیل است:

۱-سه سال آخر تحصیل هر کجا باشید بومی آن بخش، شهر یا استان هستید.

۲-اگه سه سال آخر تحصیلی را در نقاط مختلف گذرانه باشید، ملاک بودن بخش، شهر یا استان محل تولد شماست.

۳-اگه سه سال آخر تحصیل خارج از کشور بودید و متولد خارج از کشور هم هستید، بومی شهر تهران محسوب میشین.

اگر مجوز استخدامی باشد، در همان بخش یا شهر یا استانی که بومی آنجا بوده اید، استخدام آموزش و پرورش خواهید شد.

 

شرایط فیزیکی و جسمی:

برای ورود به دانشگاه فرهنگیان باید از نظر جسمی سالم باشید و یک سری بیماری ها و مشکلات جسمی مانع ورود به این دانشگاه میشود از جمله نقص عضو آشکارا، کم شنوایی، بعضی مشکلات چشم، لکنت زبان، بیماری های صعب العلاج و ... .

 

مصاحبه، معاینه و گزینش دانشگاه فرهنگیان:

دانشگاه فرهنگیان مصاحبه تخصصی، معاینه و گزینش دارد. فردی که قصد دارد تا سالانه تعدادی دانش اموز تربیت کند و معلم اخلاقی، رفتاری و درسی ان ها باشد میبایست یک فرد نمونه باشد تا بتواند افرادی باسواد و لایق را به جامعه تحویل دهد. جو دانشگاه های فرهنگیان معمولا جو سالمی است. دانشگاه های فرهنگیان تک جنسیتی هستن یعنی خانم ها در دانشگاه جدا و آقایون در دانشگاه جداگانه تحصیل میکنند و دانشگاه های نسبتا کم جمعیت و کوچکی هستند.

در مورد رشته علوم ورزشی دانشگاه فرهنگیان دقت داشته باشید که این مورد جزو رشته های نیمه متمرکز هست و همراه با اسامی دعوت به مصاحبه شده های سایر دانشگاه های نیمه متمرکز اواخر مهرماه اعلام میشه. برای اطلاعات دقیق در باره رشته های نیمه متمرکز اینجا کلیک کنید.

 

آخرین رتبه قبولی دانشگاه فرهنگیان:

رتبه ها و تراز های قبولی در دانشگاه فرهنگیان هررشته با رشته دیگر متفاوت و هر ساله متغیر است. بنابراین اصل، به دنبال سایت یا نرم افزار های تخمین رتبه و رشته نروید و تمرکز اصلی خود را روی خواندن و تست بیشتر بگذارید. 

 

 تعهد عدم جابجایی ۱۰ ساله برون استانی:

وقتی شما در دانشگاه فرهنگیان قبول بشوید، باید تعهد محضری به آموزش و پرورش دهید که دو برابر مدت تحصیل یعنی حداقل ۸ سال برای آموزش و پروش خدمت کنید. فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان که قراره استخدام شوند تعهد میدهند که تا ده سال در استانی که استخدام شده اند، خدمت کرده و به استانی دیگه جابجا نشوند.

تغییر رشته و گرایش، انتقال یا جابجایی به یک دانشگاه دیگر بعد از قبولی یا در طول تحصیل ممنوع است.

ضمنا نیمسال دوم در این دانشگاه وجود نداشته و پذیرش همه رشته هاش نیمسال اول (مهر ماه ) است.

 

 سریال علاقه مندی به گزینش رشته های فرهنگیان:

برای انتخاب رشته کنکور دانشگاه فرهنگیان باید سریال علاقه مندی به گزینش رشته های فرهنگیان رو از سایت سازمان سنجش بخرید تا بهتون کد بده و بتونید در فرم انتخاب رشته اینترنتی کدرشته های دانشگاه فرهنگان رو هم انتخاب کنید:

برای خرید و تهیه کارت اعتباری سنجش کلیک اینجا کنید.

منبع : مشاور زبان آی آر

 

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش